3. El llegat del teatre La Barraca pel grup de Teatro independiente Lauta
Així com La Barraca va
prendre el nom amb el que es definien les construccions de fusta fàcilment
desmuntables, on es feien espectacles a les fires- inclòs el teatre de
titelles- el grup Lauta deu el seu
nom a l’idioma universal esperanto, amb el significat “en veu alta”. Aquest
grup de teatre de Santa Coloma de Gramenet reprèn la idea de La Barraca de representar teatre no
comercial i per a la gent del poble. Sobretot es dediquen a la poesia, i a
poetes concrets com Miguel Hernández, Federico García Lorca.[1]
De Federico García Lorca hemos montado diversas adaptaciones de La casa de Bernarda Alba, Doña Rosita la Soltera, Mariana Pineda, Bodas de Sangre, El Romancero, Llanto por Ignacio Sánchez Mejías....
Un montaje nuestro titulado “Hace tanto tiempo que duerme” basado en Poeta en Nueva York y Romancero Gitano. Hemos colaborado en muchas ocasiones con la historiadora Antonina Rodrigo en diferentes ciclos de conferencias-recital tituladas “La mujer en la obra de Federico García Lorca”.
También diferentes montajes basados en sus obras y con dramaturgia siempre de Carlos Quesada director de Lauta. Organitzat per l’Institut de Cultura de Barcelona, vàrem fer el “Primer
ITINERARI: ELS ESCENARIS BARCELONINS DE LORCA.
Representació de poemes, cartes i fragments de l’obra lorquiana tot il·lustrant aquests itineraris, els quals mostren, passejant per Barcelona, tres aspectes del poeta: l’intel·lectual i polemista, el dramaturg i el vessant més vital i íntim.”
De Federico García Lorca hemos montado diversas adaptaciones de La casa de Bernarda Alba, Doña Rosita la Soltera, Mariana Pineda, Bodas de Sangre, El Romancero, Llanto por Ignacio Sánchez Mejías....
Un montaje nuestro titulado “Hace tanto tiempo que duerme” basado en Poeta en Nueva York y Romancero Gitano. Hemos colaborado en muchas ocasiones con la historiadora Antonina Rodrigo en diferentes ciclos de conferencias-recital tituladas “La mujer en la obra de Federico García Lorca”.
También diferentes montajes basados en sus obras y con dramaturgia siempre de Carlos Quesada director de Lauta. Organitzat per l’Institut de Cultura de Barcelona, vàrem fer el “Primer
ITINERARI: ELS ESCENARIS BARCELONINS DE LORCA.
Representació de poemes, cartes i fragments de l’obra lorquiana tot il·lustrant aquests itineraris, els quals mostren, passejant per Barcelona, tres aspectes del poeta: l’intel·lectual i polemista, el dramaturg i el vessant més vital i íntim.”
De vegades han combinat documentals amb espectacles teatrals, com per exemple, a un homenatge que van fer a Miguel Hernández que combinava documental amb teatre en viu.
Pel que fa als llocs on acostumen a fer les seves
representacions són diversos:[2]
Hacíamos recitales en las plazas, en cárceles, en escuelas, en espacios abiertos, recitales de Miguel Hernández, de Antonio Machado , de Federico García Lorca, de Rafael Alberti. B. Brech , León Felipe y un largo etc. Sacar la palabra a la calle. Transmitir nuestro amor a la poesía con la voz, el gesto y la palabra.
Hacíamos recitales en las plazas, en cárceles, en escuelas, en espacios abiertos, recitales de Miguel Hernández, de Antonio Machado , de Federico García Lorca, de Rafael Alberti. B. Brech , León Felipe y un largo etc. Sacar la palabra a la calle. Transmitir nuestro amor a la poesía con la voz, el gesto y la palabra.
El grup Lauta es
fa fundar l’any 1980. Aquest grup té una particularitat molt característica i
és que els seus components no són professionals del teatre, i de fet, combinen
l’activitat del grup amb altres professions.[3]
Siempre hemos compaginado nuestros trabajos personales con la poesía y el Teatro. El trabajo nos ha dado el pan de cada día. Lauta ha sido la válvula de escape y la inquietud que nos ha mantenido durante más de 36 años aportando un proyecto cultural sin tener que depender de estructuras económicas y en el que hemos apostado y hemos sido fieles a los proyectos que nosotros hemos decidido.
Siempre hemos compaginado nuestros trabajos personales con la poesía y el Teatro. El trabajo nos ha dado el pan de cada día. Lauta ha sido la válvula de escape y la inquietud que nos ha mantenido durante más de 36 años aportando un proyecto cultural sin tener que depender de estructuras económicas y en el que hemos apostado y hemos sido fieles a los proyectos que nosotros hemos decidido.
[1] R. Caño Valls “Entrevista
a Petry Jiménez y Carlos Quesada”. Annex aquest treball. 2016.
[2] R. Caño Valls, “Entrevista a Petry Jiménez y Carlos Quesada”.
Annex aquest treball. 2016.
[3] R. Caño Valls “Entrevista
a Petry Jiménez y Carlos Quesada”. Annex aquest treball. 2016.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada