Còctel de paraules: Jordi Valls

 


Avui a la secció, entrevistem a Jordi Valls, poeta colomenc:

1. El poeta neix o es fa?

El poeta neix i es fa. Tota persona té una vessant lírica, a alguns els va sorgint de tant en tant, d’altres l’oculten sota tones de pragmatisme i una minoria la conrea amb més o menys talent, habitualment les persones que tenen en compte la tradició que el precedeix se’n surt millor.

2.Quan vas descobrir que t’agradava escriure poesia?

Molt jovenet, amb dotze anys. Però no vaig escriure seriosament fins que vaig llegir poesia de forma conscient i per gust.

3. Creus que hi ha el prejudici que la poesia és un gènere menor?

La poesia és més que un gènere, és l’origen de la literatura, molt abans que fos escrita. Trobareu poesia al Gilgameix, i als llibres de l’Antic Testament de la Bíblia, a la Iliada i a les sagues nòrdiques. Sense poesia no hi hauria literatura. La poesia contemporània tal i com l’entenem està plena de prejudicis i manies. La poesia és parenta de l’art i de la música. No explica una història, l’exhala amb sensibilitat. La meva paradoxa és que escric per un lector a qui no l’interessa la poesia.

4. Quan vas llegir per primer cop a Màrius Sampere? Què has après d’ell?

Al poblat iber, al monòlit on hi ha el poema “Sender”, cada cop que hi pujava el llegia i pensava, algun dia coneixeràs el poeta que ha escrit això. Al final el vaig conèixer i vam ser amics. Sampere m’ha ensenyat a ser literàriament ambiciós. No quedar classificat en una fórmula i experimentar amb rigor i exigència. També ha estat per mi una via d’estima al territori, a la comarca del Barcelonès nord, me l’ha fet mirar d’una manera diferent i única.

5. És un mite o és realitat la idea de l’escriptor solitari?

L’escriptor solitari és una realitat mitificada. Entre multituds que no m’escolten és quan més sol estic. Un cop em va dir Joan Margarit: Hem de saber estar sols. No sabia com de profund era el seu consell.

6. Què opines de la frase de Picasso: “La inspiració es troba treballant?

És el que fem tota la vida, treballar i jugar. El joc també és treball. Rectifico Picasso: “La inspiració es troba prenent consciència de la vida.”

7.Com podem apropar la poesia als infants i als i a les adolescents?

Amb naturalitat, amb passió, ensenyant-los a llegir en veu alta. I llegir sobre aquelles temàtiques que els poden interessar com la rebel·lia davant la injustícia, l’amor, el goig de la vida. Tota precaució és un prejudici.

8. Creus que iniciatives com la Setmana de la Poesia a Barcelona, ajuden a difondre més la poesia entre la societat?

Sí, ajuden. Com totes les activitats obertes que potencien la poesia com a mitjà d’expressió i com a espectacle. Però el que a mi m’interessa són aquelles activitats que es fan amb públic que no és l’habitual.

9. Cita una poetessa que t’agradi.

M’agraden moltes, prefereixo dir poeta sense gènere masculí o femení. M’agrada molt Montserrat Abelló i cada vegada més Clementina Arderiu. Evidentment Maria Mercè Marçal. Ep, Vinyet Panyella, Cèlia Sànchez-Mústich. De les poetes joves actuals gairebé totes, és la poesia més contemporània i moderna que es fa actualment.

10. Cita els versos d’un poema que recordis

L’ULL PACIENT

Badiu de llimoners.

A l’aixopluc de les branques

albirava la polpa.





.



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Música i literatura: Els amants de Vicent Andrés Estellés

El poema del mes: Cambra de Tardor"